הלבנת שיניים בלייזר

הלבנת שיניים בלייזר היא טכניקה אשר צוברת פופולאריות בשנים האחרונות בקרב האוכלוסייה הכללית. תוצאותיה הינן מהירות מאד בהשוואה לטכניקות האחרות המיועדות לטיפול הלבנת שיניים. יתרון נוסף בולט בשיטה זו, הוא הצורך בטיפול אחד אשר תוצאותיו ניכרות באופן מיידי, כמו גם דיוק הטיפול. הלייזר משמש מגוון גדול של טיפולים הן ברפואה הכללית והן ברפואת השיניים. יישומו בתחום הלבנת השיניים הינו חדשני ונמצא בשוק שנים מועטות בלבד.
הלבנת שיניים בלייזר לא מיועדת לילדים, לאנשים בעלי בעיות שיניים או שיניים מלאכותיות (כתרים או תותבים), לנשים בהריון או בשלב ההנקה ולבעלי רגישויות לחומרים המחמצנים. לעומת זאת, הלבנת שיניים בלייזר יכלה לסייע רבות לאנשים עם כתמים על שיניהם או שיניים ששינו את צבען באופן משמעותי. מכשירי הלייזר המאושרים על ידי ה FDA האמריקאי נקראים ארגון (Argon) ו- Carbon dioxide (CO2).

הלבנת שיניים בלייזר – מהלך הטיפול

הלבנת שיניים בלייזר
לפני הטיפול, על המטופל לעבור ניקוי שיניים יסודי, על ידי רופא השיניים או על ידי שיננית, על מנת להוריד רובד חיידקי ואבנית אם קיימים. ניקוי יסודי זה יכול לעזור בהשגת צבע טבעי יותר בגמר התהליך. במהלך הטפול נמרח חומר מחמצן על פני השיניים. באמצעות הלייזר מחדירים חומר זה לשכבות השן הפנימיות ביותר, בכדי לקבל תוצאות אופטימליות ומשביעות רצון. החימום נעשה לזמנים קצובים ומהירים, כ- 30 שניות בכל פעם. בדרך כלל, תהליך זה ייקח עד כשעה במרפאתו של רופא השיניים, ולא יהיה צורך בחזרה על הפעולה. יתרון נוסף לטיפול זה הוא שאינו מלווה בכאבים או אי נוחות במהלך הטיפול. עם זאת, כדאי לשמור על שאר הרקמות כאשר נעשה שימוש בלייזר על ידי סכר גומי או הגנה הדומה לו.
פעולת הלייזר הינה מדויקת יותר מפעולה ידנית, ולכן הסיכון לפגיעה בחניכיים או רקמות קרובות קטנה יותר. תיאום הציפיות בין המטופל לרופא השיניים לגבי התוצאות הרצויות הינו הכרחי, גם אם לא תמיד ידועה התוצאה הסופית. מידת האפקטיביות של ההלבנה עצמה, תלויה בבריאות השן ובגורמים נוספים אשר לאו דווקא קשורים למיומנות הרופא או לטכניקת ההלבנה. על פי הבטחות הרופאים, הלבנת שיניים בלייזר תוכל להחזיק מעמד עד כשלוש שנים, במידה והמטופל שומר על היגיינת הפה באופן סדיר ונמנע מגורמי ההצהבה הידועים.

הסיכונים הכרוכים בהלבנת שיניים בלייזר

תופעות הלוואי והסיכונים הכרוכים בטכניקה זו הינם נדירים, על פי הידוע עד כה. עם זאת, יש לברר על כלל סיכונים אלה לפני תחילת הטיפול על מנת למנוע עוגמת נפש מאוחרת יותר. סיכונים אלה יכולים לנבוע מחימום יתר של רקמות השן העמוקות, אשר עלול לגרום להתפרצות דלקת. תופעות לוואי נוספות עדיין לא נחקרו בצורה מעמיקה מכיוון שטיפול זה נחשב לצעיר יחסית. כמו כן גם פרק הזמן בו נשמרות התוצאות לא ידוע די צורכו. ככלל, לא נעשו ניסויים רבי משתמשים וארוכי טווח על מנת לחקור טכניקה זו, על יתרונותיה וחסרונותיה. לכן, לפני תחילת הטיפול, יש לוודא כי בריאות השיניים מוכחת וישנה יכולת לעמוד בפני טיפול שכזה.

פעמים רבות, מיד לאחר הלבנת שיניים בלייזר תורגש רגישות בשיניים לחם וקור, אולם זו אמורה לחלוף לאחר מספר ימים. ההמלצה היא להיזהר ממאכלים בעלי טמפרטורה קיצונית למשך זמן מסוים. הלבנת שיניים בלייזר היא טכניקה יחסית יקרה בהשוואה לשיטות האחרות, אולם יתרונות מהירות ההשפעה משמעותיות מאד. עם זאת, לפני הטיפול יש לוודא את מומחיות העוסקים בכך, את רישיונם התקף ואת בטיחות המכשירים. מיומנויות וניסיון יוכלו להפחית את תופעות הלוואי והסיכונים למינימום ההכרחי.