טיפול בריח רע מהפה

ריח רע מהפה היא בעיה אשר עלולה לפגוע באופן קשה בסובלים ממנה. מכיוון שהאבחון העצמי של בעיה זו הינו קשה ולפעמים אף בלתי אפשרי, אנשים אלה תלויים ביוזמתם של האחרים לדווח להם על הבעיה החריפה. ריח רע מהפה (ליטוסיס) הינה בעיה שכיחה יותר מאשר חושבים ומקיפה את כל שכבות האוכלוסייה, מצעיר ועד בוגר, ללא הבדלים. היא נעשית קשה אף יותר, כאשר היא נעשית כרונית ולא מטופלת. שיטה להרחה עצמית של ריח מהפה, יכולה להיות ליקוק גב כף היד והרחתה. במקרה ואכן קיים ריח רע מהפה, יורגש ריח חמוץ ומפריע.

הסיבות לריח רע מהפה יכולות להיות רבות ולנבוע ממערכות שונות בגוף. ריח רע מהפה יכול לנבוע מבעיות שיניים והתפתחותה של עששת וזיהומים אחרים, הוא יכול לנבוע מבעיות במערכת העיכול, מתופעות לוואי של תרופות מסוימות, צום, סוכרת או בעיות אף אוזן גרון. ברוב המקרים, ריח רע מהפה ייגרם מתגובת הגוף לפירוק חלבונים בחלל הפה. בדרך כלל הצטברות החיידקים תהיה דווקא על החלק האחורי של הלשון, אשר מקבל תשומת לב מופחתת, אם בכלל, בעת צחצוח השיניים.

 

ריח רע מהפה – הטיפול האפשרי

לפני תחילת הטיפול יש להבין ולחקור את מקור הבעיה. אם באמת, מקור הבעיה הוא ברובד החיידקי בפה, יש להקפיד על היגיינה מרובה, צחצוח שיניים מספר פעמים ביום משולב עם חוט דנטלי, מנקה לשון ומי פה. כמו כן רצוי לבקר אצל רופא השיניים לבדיקות שגרתיות ואצל השיננית באופן קבוע, לניקוי אבנית. אמצעים אלה יכולים למנוע את מקור הבעיה באופן מוחלט ולהשיב למטופל את הרוגע והחיוך אל פניו.

לצד הטיפול, יש למנוע מצב של ריח רע מהפה למשל באי אכילת מזונות בעלי ריח חריף אשר לא עובר בעת צחצוח שיניים. מאכלים המעודדים ריח רע הינם מזונות חריפים או מתובלים מדי, שום ובצל, טונה ונקניקים. כמו כן, משקאות אלכוהוליים, קפאין ובירה משאירים את ריחם בהבל הפה של המשתמשים בהם. כדאי להימנע גם מממתקים, סוכרים או מזונות אשר נדבקים לשיניים יכולים לעודד תהליך ריקבון, אם לא מצחצחים ומורידים אותם באופן מיידי. ישנם צמחי מרפא או חליטות תה מיוחדות אשר עשויות אף הן לעזור במצבים אלה.

 

ריח רע מהפה בראי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית מתרגמת ריח רע מהפה כבעיה של חום יתר מהקיבה. הרפואה הסינית, אשר רואה את האדם כמכלול מדגישה את הרעיון כי בעיה אשר באה לידי ביטוי באופן חיצוני נגרמת משורשים עמוקים הנטועים באורח חיים מוטעה. חום הקיבה יבוא לידי ביטוי בבעיות חניכיים, דלקות גרון וסינוסיטיס, וריח רע מהפה. חום זה נגרם מאכילה לא מסודרת כנראה כתוצאה מרמות מתח ולחץ גבוהות. הפתרון, לפיכך, הוא בדיקור סיני והפסקת אכילת מזונות מחממים.

הכוונה בכך היא למזונות מסוימים לאו דווקא על פי מדידת הטמפרטורה בה הם נמדדים. המזון המומלץ הינו פירות וירקות בכמות רבה, אורז, אצות וסויה ושתיית מים. כמו כן, יש לתת לקיבה להתרוקן ולא להתחמם יתר על המידה. כלומר למנוע אכילות בערב או נשנושים בין הארוחות.

כמו כן, יש לפתור תחילה, על פי גישה זו את בעיית המתח המצטבר. פתרון לכך אפשר למצוא בשיטות יוגה, מדיטציה או פעילות גופנית אחרת על מנת לשחרר את כל מאגרי החרדה הקיימים. במידה וריח רע מהפה, אכן נגרם מבעיות במערכת העיכול, לרפואה המשלימה יש עוד המלצות רבות, אשר יבואו לידי ביטוי בתוספי תזונה כמו ויטמינים וצמחי מרפא ומרקחות שונות.